Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Indskoling 0.-3. klasse

Indskolingen 0.-3. klasse

Faglighed 

I indskolingen på Tjørnegårdsskolen er der stort fokus på elevernes faglige og alsidige udvikling - både individuelt og i sammenhæng med fællesskabet.  

Alle elever i indskolingen skal blive så dygtige, de kan, og de skal lære at lære mere. Fagligheden er hjørnestenen i arbejdet med eleverne - en faglighed, der udvikler og udfordrer elever, så de bliver så dygtige, de kan, og derfor står bedst muligt rustet til livet.

I indskolingen udvikles elevernes faglighed i samspil med elevernes sociale trivsel og alsidige personlige udvikling.  

Gennem de fire år i indskolingen arbejder vi tæt sammen med forældre for at udvikle elevernes personlige og relationelle kompetencer, så de får de bedste forudsætninger for at udvikle gode læringsstrategier. Derfor oplever elever, at læring også sker gennem bevægelse og værksteder. For at læring kan finde sted, har elever i indskolingen behov for skiftende aktiviteter, brain-breaks og små relevante pauser. 

Vi gør en dyd ud af at eleverne tør fejle - tør gøre og giver det et skud. At fejle er en del af det at lære og dygtiggøre sig. Der er plads til, at alle deltager aktivt i klasserummet uden frygt. 

Læsning som fundament  

At lære at læse er et vigtigt fundament for resten af skoleforløbet. Læsning indgår i alle skolens fag. Vi arbejder differentieret med udgangspunkt i det enkelte barns niveau for læseudvikling gennem hold, værksteder og differentierede læsematerialer.

Vi fokuserer på, at barnets læseudvikling sker i et samarbejde mellem skole og hjem.   

Fællesskaber

I Indskolingen på Tjørnegårdsskolen, ruster vi børnene til at indgå i mange forskellige fællesskaber, herunder Tjørnegårdsskolens fællesskab som helhed, klassefællesskaber og fællesskaber på tværs af børnegrupperne.  

Vores tanker omkring et fællesskab er først og fremmest at styrke børnenes relationer til hinanden. Vi arbejder med at styrke børnenes følelse af at være en accepteret del af fællesskabet, gennem deres relationer i børnegruppen. Vi ønsker, at børnene opnår kompetencer til at være rummelige, tolerante og have respekt for hinanden. Vi er alle forskellige og har forskellige kompetencer, derfor arbejder vi på, at alle børn bliver accepteret, både for deres styrker og svagheder.  

Eksempler på aktiviteter, der bidrager til fællesskabet 

  • Venskabsvenner  
  • Ugentlige morgensamlinger 
  • Trivselsdage
  • Tjørnegård har talent
  • Julebanko, hvor store hjælper små
  • Hyttetur til Ganløse 
  • Forældrefaciliterede fællesskaber uden for skolen, eksempelvis fødselsdage, legegrupper m.m.

Innovation og projekter i indskolingen

I indskolingen på Tjørnegårdsskolen fokuserer vi på, at:

  • Eleverne har mulighed for at fordybe sig i aktuelle problemstillinger, der er relevante i forhold til det omkringliggende samfund såvel som globalt
  • Der er en helhed mellem fagene og strukturen bag projektarbejdet, som er en dannelsesfaktor for eleverne skoleliv
  • Eleverne gennem samarbejde, kreativitet og forskellige arbejdsformer udvikler selvstændighed og et fælles ansvar for at udvikle, realisere idéer, være nytænkende samt løse projektarbejdets problemstillinger

Derfor afholder vi minimum to gange i løbet af skoleåret ”De innovative projektuger”, hvor eleverne præsenteres for en autentisk problemstilling. Med udgangspunkt i FIRE-modellen, arbejder eleverne med forståelse, idéudvikling, realisering og evaluering.  

Selvstændighed

Indskolingen på Tjørnegårdsskolen bidrager til at udvikle elevernes selvhjulpenhed. Det er en læringsproces, som tager udgangspunkt i den enkelte elevs potentialer og udvikling. Vi differentierer med fokus på de individuelle udfordringer, krav og klassetrin både fagligt og socialt. 

Vi skaber ramme for at eleverne lykkes. Vi støtter eleverne verbalt og visuelt med deres daglige opgaver. Herunder konflikthåndtering, garderobeplads, duksearbejde og deres hverdag i klassen, hvor de indgår i et forpligtende fællesskab. 

På Tjørnegårdsskolen hjælper vi eleverne til at blive selvhjulpne og selvstændige digitale brugere. Eleverne lærer også at være skabende på digitale platforme. Vi bruger digitale værktøjer og lærer at logge ind med uni-login, skrive på computer/iPad, lære om gode digitale vaner og om god-stil på digitale platforme.  

Eleverne i indskolingen udvikler: 

  • Robuste og selvhjulpne børn
  • At eleverne går selvstændigt til faglige opgaver - med verbal og visuel støtte
  • Elevernes evne til at samarbejde i større og mindre grupper på tværs af klasser og årgange
  • At løse konflikter selvstændigt og med voksenstøtte
  • At være innovative digitale brugere og producenter
  • Følelsen af at de lykkes og "kan selv"

Forældre - hvad kan I gøre derhjemme? 

Som forældre kan I støtte op om jeres barns selvhjulpenhed ved at lade barnet prøve selv - også med de ting, der er svære. I skal inddrage barnet i læsning af ugebrev, så de ved, hvad der skal ske i skolen. Barnet bør være med til at pakke taske og huske biblioteksbøger og idrætstøj. I kan hjælpe jeres barn med at have passende tøj i garderoben, så de kan klæde sig selv på til alt slags vejr. I hjælper jeres barn til at udvikle selvstændighed og selvhjulpenhed ved at cykle, stå på løbehjul og gå med dem, så de træner at bevæge sig i trafikken.