Udskoling 7.-9. klasse

Udskolingen 7. – 9. klasse

Faglighed og fællesskab for alle unge

Udskolingen på Tjørnegårdsskolen vægter faglighed og trivsel højt.

Faglighed

Fagligheden er hjørnestenen på Tjørnegårdsskolen - en faglighed, der udvikler og udfordrer dig, så du bliver så dygtig, du kan, og derfor står bedst muligt rustet til både at gennemføre en ungdomsuddannelse og til livet.

Faglighed er ikke blot reproduktion af færdigheder og viden. Det er for os vigtigt, at færdigheder og viden sættes i spil i meningsgivende situationer, hvorigennem du udvikler kompetencer og din almene dannelse. Derfor arbejder vi fx i matematik fokuseret med fagets undersøgende dimension, hvor elevernes dagligdag og interesser bliver omdrejningspunkter for deres undersøgelser og perspektiveringer.

Læsning er et af vores store fokuspunkter - derfor læser alle børn hver morgen fra 8.00 til 8.15, og de møder hvert år en forfatter, der fortæller om sine bøger, arbejdsmetoder m.m.

Fremsyn

Du skal rustes til det videre uddannelsesforløb og til fremtiden. I det arbejde er fremtidens kompetencer, innovation og teknologiforståelse vigtige elementer. De seneste år har vi derfor arbejdet målrettet med implementering af 21’st century learning skills i både innovationsprojekter og den daglige undervisning, og skabelse af og med teknologier er et af vores fælles fokuspunkter.

At arbejde med reelle problemstillinger skaber motivation. Vi arbejder derfor systematisk med at inddrage virkeligheden i hverdagen, hvori det omgivende samfund og virksomhederne i nærområdet spiller en stor rolle. Vi er engageret i Grøn Skole – et engagement der betyder, at alle børn på skolen arbejder med og får forståelse for klimaudfordringer og bidrager til løsninger på disse.

Fremsyn og udsyn skaber indsigt. Derfor vægter vi indsigt i og forståelse for andre mennesker og fremmede kulturer højt og deltager i relevante arrangementer og oplæg f.eks. Avisen i Undervisningen, Skolevalg og Demokratiets Dag.

Fællesskab og dannelse

Alle unge skal være en del af fællesskabet med respekt for og plads til den enkelte. Dagligdagen er båret af rummelige strukturer med stor opmærksomhed på, at alle trives både fagligt, personligt og i fællesskabet.

Selvstændighed og medansvar spiller en stor rolle i dannelsen af dig, og du arbejder derfor ofte i små studiegrupper og med fælles forløb på tværs af klasserne.

Traditioner, der er med til at skabe den stærke sammenhængskraft og gode relationer mellem dig, dine klassekammerater og lærerne, er kendetegnende for Tjørnegårdsskolen. Gode relationer skaber størst faglig og personlig udvikling. Derfor prioriterer vi, at alle børn i udskolingen har lejrskole, skolerejse til udlandet, skolefest, udskolingscafé, musical og idræt i Gentofte Sportspark, der styrker både fagligheden og fællesskabet.